Keski-Uusimaa tarvitsee poikittaisyhteyden12.12.2014 Uudenmaan liiton mukaan logistiikkakeskusten siirtyminen Kehä III:n varrelta Tuusulaan ja Sipooseen siirtää raskasta liikennettä pohjoisemmaksi, mm. Tuusulan pikkuteille. Kehitys on osa suurempaa muutosta, jossa logistiikkakeskukset siirtyivät ensin pääkaupunkiseudun keskuksista Kehä III:n varteen ja nyt sieltä pohjoisemmaksi, mm. lentokentän pohjoispuolelle. Uudenmaan liitto on nostanut esiin seitsemän vaihtoehtoista yhteyttä. Vaihtoehdoista kaksi perustuu Kehä IV:n linjaukseen lentokentän pohjoispuolella, kolme vaihtoehtoa lähtee puolestaan Riihikallion eteläpuolelta nykyisen itäisen ohikulkutien jatkeeksi ja loput kaksi koskevat Järvenpäätä. Noista Riihikallion eteläpuolisista vaihtoehdoista kaikki kolme hyödyntäisivät Riihikallion eteläpuolella Metsäntutkimuslaitoksen tutkimusmetsien läpi Tuusulanväylältä Ruotsinkyläntielle kulkevaa reilun kilometrin mittaista yhteyttä, joka sisältyy jo nyt tutkittavana tieyhteytenä Tuusulan kaavoitussuunnitelmaan. Ruotsinkyläntien jälkeen vaihtoehdot haarautuvat kohti Klaukkalaa, Nurmijärveä tai pohjoista (ns. Hyrylän läntinen ohikulkutie). Ahdasta tulee olemaan. Lahelan taajama siirtänee linjaukset kulkemaan Ruotsinkylän pohjoisosan kautta, sillä aukkoa taajamassa, joka mahdollistaisi tieyhteyksien kuljettamisen, ei pohjoisempaa löydy. Uudenmaan liiton tarkoituksena on, että vuoden kuluttua valmistuvassa maakuntakaavaehdotuksessa olisi vain yksi vaihtoehto. Sitä ennen arvioidaan, mikä vaihtoehto vastaa parhaiten raskaan liikenteen vaatimuksiin. Kunnat ja asukkaatkin saavat lausua mielipiteensä. Asiasta kertoi Keski-Uusimaa-lehti torstaina 11.12.2014 (Heikki Santavuori s. 3 & 5). Reino Myllymäki |
Etelä-Tuusula