Lahelantien alkupään liikenneturvallisuutta koskevan kyselyn tulokset: valvontaa lisää, mopot pois kevytväyliltä ja raskaalle liikenteelle läpiajokielto27.08.2014 Tämä sivusto toteutti Lahelantien alkupään (Nahkelantiestä Ristikiventiehen) liikenneturvallisuutta koskevan kyselyn. Vastaukset vastaanotti ja käsitteli allekirjoittanut. 2.-26.8.2014 avoinna olleeseen kyselyyn saatiin peräti 95 vastausta. Turvallinen vai ei - siinäpä kysymys!16 % vastaajista pitää tieosuutta turvallisena ja 25 % vaarallisena loppujen 59 %:n asettuessa näiden äärimielipiteiden väliin. Turvallisimpana tieosuutta pitävät alle 30-vuotiaat ja yli 66-vuotiaat. Vaarallisimpina tieosuutta pitävät puolestaan 31-45-vuotiaat sekä 04300 ja 04330-postinumeroalueilla asuvat. Kaikkein vaarallisimpina (35 %) tieosuutta pitävät nimenomaan 04330-postinumeroalueella asuvat 31-45-vuotiaat vastaajat. (Postinumeroalueiden rajat menevät siten, että Nummensuusta pohjoiseen (Ristikivi, Lahelankangas ja -rinne sekä Vaunukangas) ovat 04300-aluetta ja Lahelanpellosta etelään on 04330-aluetta). Raskas liikenne pois, mopot pois ja lisää poliisejaSuosituimmat kehityskohteet olivat nykytilanteessa raskaan liikenteen läpiajokielto (56 %), mopojen siirtäminen kevytväyliltä autojen sekaan (55 %) ja viranomaisvalvonnan lisääminen (54 %). Huomattavasti vähemmän innosti suojateiden muuttaminen korotetuiksi (41 %), hidastetöyssyjen lisääminen tärkeimpiin kohtiin (39 %) ja nopeusmerkintöjen parantaminen (36 %). Nopeusrajoituksen alentamista vaati vain 20 % ja 7 %:n mielestä mitään lisätoimenpidettä ei tarvita. Kannattaisiko rakentaa kevytväylät molemmin puolin ja keskikorokkeet suojateille?Kyselyssä esitettiin kaksi skenaariota: nykytila ja skenaario, jossa ko. tieosuudelle rakennettaisiin molemmin puolin kevytväylät (nyt puuttuu Tienristinkujan ja Nahkelantien välinen osuus toiselta puolelta) ja suojatiet muutettaisiin keskikorokkeellisiksi. Peräti 47 % vastaajista oli sitä mieltä, että em. kehitystoimenpiteillä ei ole mitään vaikutusta tarvittaviin lisätoimenpiteisiin. 53 % vastaajista taas oli sitä mieltä, että em. skenaarion mukaiset toimenpiteet vähentäisivät lisätoimenpiteiden tarvetta, eikä mikään lisätoimenpide saanut enää yli 50 % kannatusta (42 % toivoi raskaalle liikenteelle läpiajokieltoa ja 40 % siirtäisi mopot pois kevytväyliltä). Ääripäässä 14 % oli sitä mieltä, että mitään toimenpiteitä ei tarvita ja 8 % nostaisi nopeusrajoitusta nykyisestä 40 km/h:sta ylöspäin - ja 14 % alentaisi nopeusrajoitusta kuitenkin. Tieosuuden turvattomuudesta syntynyttä kohua ihmetelläänSanallisissa kommenteissa ihmeteltiin Lahelantien alkupään turvallisuudesta syntynyttä kohua. Moni näkee, että tieosuuteen on satsattu riittävästi ja että tärkeämpiä kehityskohteita löytyy muualta, kuten kyläkaupan kulmalta. Toisaalta sanallisissa kommenteissa paheksutaan ylinopeuksia ja mopojen käyttäytymistä jalankulkijoiden seassa sekä muistutetaan jokaisen vastuusta oman ja lastensa liikennekäyttäytymisessä. Yhteenveto puhukoon puolestaan. Sanallisiin kommentteihin tein vain ymmärtämisen parantamiseksi tarpeelliset kielioppikorjaukset ja kommentilla korjasin yhtä virheellistä tietoa, joka liittyi tieosuuden "omistajaan". Lahelantie Nahkelantiestä Ristikiventiehen on kunnan aluetta, siitä etelään ely-keskuksen. Reino Myllymäki |
Etelä-Tuusula