Bussiliikenne Kehäradalle raivostuttaa lahelalaisia14.08.2015 Maanantaina 10.8.2015 alkoi bussiliikenne Lahelasta ja Ruotsinkylästä Kehäradalle. Mutta ei sellaisena kuin oli odotettu. Tarkoitus oli saada Keravalta Hyrylän, Lahelan ja Ruotsinkylän kautta Kehäradan asemalle, esimerkiksi Vantaan Aviapolikseen, tunnin välein kulkeva syöttölinja, jolta pystyisi kulkea myös Keravalle pääradan pysäkille. Lopputuloksena saatiin entiset viisi linjan 632 bussia poikkeamaan Aviapoliksen asemalla ja toiset viisi linjan 635 bussia poikkeamaan Leinelän asemalla. Ensimmäisen viikon käyttäjäkokemukset ovat tyrmääviä. Linjojen poikkeamiset Leinelän ja Aviapoliksen asemilla hidastavat linjan kulkua noin 15 minuuttia, mikä kasvattaa Helsingissä työssä käyvien työmatkaa päivittäin puolella tunnilla. Ensimmäisellä viikolla Kehäradalle menijöitä on ollut ehkä 5 % matkustajista. Bussilinjojen aikataulumuutokset vaikuttavat myös siihen, etteivät linjoja käyttävät ehdi välttämättä jatkoyhteyksiin ja myöhästyvät sen vuoksi töistä tai koulusta. Osallistu keskusteluun Facebookissa. Liikennekyselyn perusteella etelätuusulalaisten merkittävimmät työssäkäyntikeskittymät sijaitsevat Helsinginniemellä ja lentokenttäalueella. Ainoa vastaajaryhmä, joissa joukkoliikenteen osuus oli yli 50 %, oli Helsinginniemellä arkisin klo 7-17 työssä käyvät. Juuri tämän ryhmän työmatkaa tehty joukkoliikenneratkaisu pidensi 2,5 tunnilla viikossa tuomatta olennaista parannusta esimerkiksi lentokenttäalueella työssä käyvien joukkoliikennetarjontaan. Nykyisen ratkaisun kilpailutti ELY-keskus. Parannusta on odotettavissa vuoden kuluttua, syksyllä 2016. Reino Myllymäki |
Etelä-Tuusula