Nähdään Kaivopuistossa perjantaina 9.6.!

Torstai 8.6.2017 - Reino Myllymäki

Tällaista ei tapahdu joka kesä. Ei todellakaan, viimeksi lentonäytös Helsingin Kaivopuistossa oli vuonna 1955, eli 62 vuotta sitten. Mutta huomenna se tapahtuu.

Kaivopuiston lentonäytös on Vantaalla sijaitsevan Suomen Ilmailumuseon ja sen yhteistyökumppaneiden Suomi 100 -teemaan ponnistus; haaveena on tehdä tapahtumasta teeman suurin yleisötapahtuma. Siihen riittäisi 100 000 osallistujaa.

Kaikki syyt jättää väliin huominen klo 16 alkava lentonäytös ovat tekosyitä. Tapahtuma on lähellä ja se on ilmainen. Lentonäytökset järjestetään yleensä lentokentillä, joissa sateenvarjot ovat kiellettyjä. Kaivopuiston lentonäytös järjestetään merialueella ja sateenvarjotkin olisivat sallittuja. Mutta sääennusteen mukaan niitä ei tarvita: tulossa on puolipilvistä, +17 C ja 4 m/s. Parempaakin on ollut - mutta harvoin!

Allekirjoittaneella oli mahdollisuus osallistua tänään iltapäivällä medialle tarjoitettuun tilaisuuteen, jossa pääsimme Helsinki-Vantaan platalle katsomaan mm. Gripenin ja Eurofighter Typhoonien saapumista. Tässä maistiainen:

Eurofighter_Typhoon_1_720x405.jpg

Nähdään huomenna Kaivopuistossa!

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ilmailuhistoria, ilmailu, lentonäytös

Euroopan ainoa Airacobra on Tuusulassa!

Tiistai 31.3.2015 - Reino Myllymäki

Sekaannuin syksyllä 2013 projektiin, jonka tarkoituksena on rakentaa konservoitujen alkuperäisosien ja uusivalmistettujen osien avulla VL Myrsky II -hävittäjä. Ainoaa sarjavalmistukseen pääsyttä hävittäjäkonetta rakennettiin aikanaan 51 kappaletta ja se osallistui sekä jatkosotaan että Lapin sotaan. Projektista löytyy runsaasti lisätietoa sivustolta www.vlmyrsky.fi.

Sekaannuin myös toiseen projektiin, jossa on tarkoitus kunnostaa Aeron/Finnairin, Maanmittauslaitoksen ja Ilmavoimien entinen Douglas DC-3 -kone Vantaan asuntomessujen vetonaulaksi. Koin itseni etuoikeutetuksi osallistuttuani valokuvaajana koneen siirtämiseen Helsinki-Vantaan lentoaseman kiitotien kupeesta asemataso 4:lle halliin, jossa koneesta riisuttiin siivet. Syksymmällä kone siirrettiin odottamaan kevättä Suomen Ilmailumuseolle. Pääsiäisen jälkeen alkaa kunnostus, joka suurelta osin on himmenneen alumiinipinnan kiillotusta. Vapaaehtoisia kaivataan! Lisätietoa löytyy sivustolta www.lokkiprojekti.fi.

lokki_hinauksessa_1_2014-09-25_640_px.jpg

Noilla sivustoilla vierailun jälkeen ei yksi harrastuksistani ole enää ainakaan salaisuus. Tästä on hyvä jatkaa. Voin paljastaa, että haaveenani oli saada viime syksynä Ruotsinkylän Kyläpäiwään "vetonaulaksi" lentokone. Suomen Ilmailumuseolla on varastoituna LET Z-37 Cmelak, entinen Perusyhtymän eli siis YIT:n lannoituslentokone. Kuljetuskin olisi järjestynyt mutta meillä ei ollut voimia toteuttaa kaikkea ja niin se jäi. Ehkä jonain toisena syksynä...

Mutta ei hätää, Ilmatorjuntamuseolla kootaan lentokonetta! Tuusulahalliin tulee näytteille - tai on se siellä jo - Bell P-39Q Airacobra. Kone on harvinaisuus, sillä se on Euroopan ainoa lajissaan. Muut 18 säästyneestä koneesta löytyvät Australiasta ja Yhdysvalloista. Kone on Keski-Suomen Ilmailumuseossa kahden alasammutun tai pakkolaskun tehneen koneen jäännöksistä sekä Norjan tuntureilta löytyneistä hylyistä saaduista osista koottu.

airacobra_640x360_2015-03-28.jpg

Taas yksi syy käydä Ilmatorjuntamuseossa. Siinä Hyrylän uimahallin, Keski-Uudenmaan lehtitalon ja kotiseutumuseon kupeessa...

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, museolentokone, entisöinti, konservointi, VL Myrsky, DC-3, Bell P-39, Airacobra

Hylyistä helmiksi -näyttely avattiin

Lauantai 31.5.2014 - Reino Myllymäki

Lähdin mukaan VL Myrsky II -entisöintiprojektiin syksyllä 2013 projektitiedottajan roolissa. Jo silloin oli tiedossa, että erityisesti verkkotiedottajalle olisi hommia Ilmailumuseoyhdistyksessä yleisemminkin, mutta mitään ei puolin ja toisin luvattu. Sanoin, että antakaa minun näyttää, mihin pystyn. Jos se kelpaa, niin keskustellaan sitten.

No, kelpasi. Vuosikokouksessa minut valittiin hallitukseen ja otin vastuulleni lähinnä verkkotiedottamisen tehtävät.

Maaliskuussa alettiin sitten suunnittelemaan Ilmailumuseoyhdistyksen 45-vuotisjuhlanäyttelyä. Sen teemaksi tuli lentokoneiden entisöintityö. Suomen Ilmailumuseon ns. välihallissa 29.5.2014-6.1.2015 järjestettävän näyttelyn itseoikeutetuksi keskipisteeksi tuli entisöinnissä oleva I.V.L. D.26 Haukka I -hävittäjä. Moottori ei ole paikoillaan ja yläsiipien entisöinti on vielä kesken mutta niinpä näyttely tulee päivittymään, kun syksyllä Haukkaa entisöidään näyttelytilassa. Koneen entisöinti tulee valmistumaan näyttelyn kuluessa, lupaa Tiistaikerhoa vetävä Lassi Karivalo, yksi näyttelyn puuhamiehistä.

Vitriineihin suunnittelimme kolmekieliset (!) tekstit ja kuvat. On tietoa Ilmailumuseoyhdistyksestä, Suomen Ilmailumuseosta, Haukka I:stä, Haukka II:sta ja Haukan entisöinntistä sekä entisöintitoiminnasta muualla Suomessa. Suomenkieliset tekstit syntyivät useammankin ihmisen yhteistyönä mutta tekstien käännökset ruotsin- ja englanninkielille hoiti kunniapuheenjohtaja Ben Björkqvist.

Tekstien yhteyteen tuli ruutukoodit eli QR-koodit, joiden avulla vierailija voi ladata älypuhelimellaan tai taulutietokoneellaan lisätietoa verkon kautta.

Kolmelle 50-tuumaiselle HD-näytölle tehtiin kuvaesitykset Haukka-hävittäjän historiasta, Haukan entisöinnistä ja Ilmailumuseon entisöintitoimintaa tekevän Tiistaikerhon entisöimistä koneista. Jotta keskiverto vierailija pääsisi kärryille siitä, mistä kuvissa on kysymys, kuvien alareunaan tuli selitys kolmella kielellä, rivi per kieli. Tällaisen kuvaesityksen teko kävi niin, että HD-tasoinen kuva tarkkuudella 150 dpi tiputettiin PowerPoint-mallineelle, joka oli mitoiltaan kaksinkertainen normaaliin HD-kuvaan verrattuna. Mallineessa oli tekstielementit valmiina, joten kun kuvat oli ladattu ja tekstit kirjoitettu, PowerPointilla saattoi tallentaa koko esityksen jpeg-muodossa. Silloin PowerPoint tekee tiedostonnimisen hakemiston, jonne tallentaa kalvot kuvina HD-koossa, jokaisen erikseen. Jos yritti suoraan HD-koossa, lopputuloksena oli 960x540 pisteen kokoinen tiedosto eli puolet HD:sta.

Näytöt muuten ajavat esitystä suoraan USB-tikuilta, joten liikkuvia osia on esityksissä normaalia vähemmän.

Tehtiin myös näyttelyjulkaisu kolmella kielellä. Näyttelyyn tuli myös nurkkaus VL Myrsky II -projektille, joka on Tiistaikerhon seuraava projekti. Nähtävillä on säilyneitä ja uusvalmistettuja osia sekä moottori.

Loppu oli kiireinen! Maanantai-iltana 26.5. naureskelinkin Matti Patterille, etten uskonut aamulla olevani illalla vetämässä 700-kiloista ja 70 vuotta vanhaa Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp -moottoria pitkin käytäviä. Tiistaina vielä maalipensseli heilui näyttelytilassa ja päivittelin viimeisiä ruotsinnoksia "samma på svenska" -tekstien tilalle HD-näyttöjen esityksiin. Selitetekstejä varten koottiin telineitä, laminoitiin aakolmosia ja kiinnitettiin niitä telineisiin.

Kova oli homma. Itse otin vastuuta vitriinitekstien ja -kuvien syntymisestä sekä HD-näyttöjen kuvaesityksistä ja reilusti voin sanoa, että tunnit alkoivat loppua vuorokaudesta. Mutta tärkeintä on se, että näyttely - nimeltään Hylyistä helmiksi - on valmis. Tervetuloa Suomen Ilmailumuseoon Ilmailumuseoyhdistyksen 45-vuotisjuhlanäyttelyyn! Syntyikö samalla museon kovatasoisin näyttely, sitä en tiedä. Mutta käy arvioimassa!

Blogikirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran www.reinomyllymaki.fi -sivustolla 31.5.2014.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: lentokone, entisöinti, konservointi, ilmailuhistoria