Keskustelu

Reino MyllymäkiKuka tarvitsee Lahelanorren?21.8.2012 13:14
Lahelanorsi - kunnan tieyhteys Lahelan ja Hyrylän välillä - tuntuu olevan hanke, joka pomppaa esiin kuin vieteriukko. Tie tiedetään kalliiksi, koska se ylittää Tuusulanjoen ja alittaa tien ja vielä maastollisesti haastavassa kohteessa.
Harvan lahelalaisen päivittäinen matka suuntautuu kohti Hyrylää. Niitäkin on toki. Tarve olisi varmaan lisääntynyt, jos kunta olisi kaavoittanut hypermarketille tontin sinne minne ne oli aiemmin kaavailtu. Mutta nyt on päätetty, että hypermarketit tulevatkin linja-autoaseman kulmille.
Tiedän, että kunta kaipaa myytäviä tontteja ja Lahelanorsi mahdollistaisi Lahelan peltojen muuttamisen asuntotonteiksi. Mutta silti uskaltaudun kysymään: kuka nykyinen lahelalainen tarvitsee Lahelanortta? Ja jatkan: olisiko tulevan Tuusulanjoentie jatkaminen esimerkiksi Vanhalle Tuusulantielle + liittymät Tuusulanväylälle sekä halvempi että tarpeellisempi juttu?

Kari HopponenRe: Kuka tarvitsee Lahelanorren?9.9.2012 21:53
Enpä tiedä. Mutta on selvää, että Lahelantien liikenne lisääntyy roimasti Lahelanorren liittymästä etelään, jos orsi rakennetaan. Reitti Lahelantie-Myllykyläntie-Katriinantie tulee nykyistä paljon houkuttelevammaksi läntiselle pääkaupunkiseudulle matkaajille. Ja Sointulantien, Alikyläntien, Maanittyntien/Knaapilantien(kaupan), Hernemäentien sekä Mangsin(koulun) risteykset tulevat entistä vaarallisemmiksi.

Reino MyllymäkiRe: Kuka tarvitsee Lahelanorren?10.10.2012 23:11
Kunnallisvaaliehdokkaat ovat kirjoitelleet Keskarinkin Lukijan kynästä -palstalle tästä aiheesta, tyyliin "Lahela tarvitsee tieyhteyden Hyrylään". Tieyhteys on jo olemassa ja se kulkee Koskenmäen kiertoliittymän kautta. Tuon kiertoliittymän huonon toiminnan takia liikennettä ohjautuu muille teille.
Toinenkin tieyhteys on ja se kulkee Jokitien ja Pähkinämäentien kautta. Jokitiellekin on tulossa parannusta Tuusulanjoentien muodossa.
Mielestäni sekä Koskenmäen kiertoliittymä on parannettava että Tuusulanjoentie rakennettava ensin ennenkuin voidaan arvioida lisäyhteyksien tarve. Voi olla, että Lahelanorren tapainen lisäyhteys on silloin tarpeen. Realistina pelkään kuitenkin pahoin, että viimeisten suunnitelmien mukaisena kalliina (ylittää ensin Tuusulanjoen ja alittaa sitten 45-tien) ja hyödyltään kyseenalaisena (liikenne Tuusulanväylälle kulkee Hyrylän keskustan kautta, ei suoraan) sen rakentaminen siirtyy kauas tulevaisuuteen.
Jos Lahelanorren tarkoitus on olla vain Lahelan ja Hyrylän yhdistävä tieyhteys, se kannattaisi linjata yhtymään Pähkinämäentiehen kaarteessa vähän 45-tien länsipuolella, jotta alituksen sijasta voitaisiin käyttää olemassaolevaa siltaa yli 45-tien. Tämäkin vaatisi perustamisolosuhteiden takia todella kalliin sillan rakentamista ensin Tuusulanjoen yli.
On totta, että orsi lisäisi liikennettä Lahelan ja Ruotsinkylän kautta Keravan ja Järvenpään suunnasta Espoon suuntaan. Jo nyt liikennettä kulkee Pähkinämäentien, Ruotsinkyläntien ja Myllykyläntien kautta kohti Tuupakkaa - todennäköisesti liikennettä siirtyisi Lahelantielle.

Reino MyllymäkiRe: Kuka tarvitsee Lahelanorren?30.11.2012 18:57
Tämänpäiväinen rekkakolari Maisalantiellä Lahelantien ja Ruotsinkyläntien välisessä notkossa (Tuusulanjokilaakso) osoitti taas, että tarvitsemme uuden sillan Tuusulanjoen ylitse.

Jos Lahelanorrelta ei pääse Pähkinämäentielle, ei se ole ratkaisu sen tyyppisiin ongelmiin, joita tänään oli.

Nyt liikenne kulki enimmäkseen Jokitien kautta. Ainakin klo 1430:n aikaan liikenne oli vilkasta. Tulisipa Tuusulanjoentie pian...

Reino MyllymäkiRe: Kuka tarvitsee Lahelanorren?7.3.2013 13:44
Eilisessä (6.3.2013) Keski-Uusimaa -lehdessä kerrottiin lähinnä Hyrylää käsitelleestä kuntakeskusteluillasta. Jutun mukaan Lahelanorren liittymistä on suunniteltu joko Nappulakadulle tai Hyryläntie-Kauppakatu -akselille.

Kun asiaa katsoo insinöörin silmin, teknisesti paras liittymispaikka olisi tietysti Pähkinänmäentie juuri ennen kuin se ylittää Hämeentien. Mutta paikka on ahdas, koska siihen on rakennettu pari kerrostaloa.

Kun Hyrylän liikerakentaminen tulee painottumaan alueen pohjoispäähän, Lahelanorren liitosta halutaan nyt siirtää sinnepäin.

Lahelanorresta olisi varmasti hyötyä lahelaisille. Kulkuyhteydet Hyrylään ovat nyt huonot. Mutta joen ylityksen ja Hämeentien alituksen/ylityksen kustannukset ovat niin korkeat, että niiden maksamiseksi Lahelan pellot on myytävä asuntotonteiksi.

Toisaalta on ajateltava niinkin, että Tuusulan itsenäisenä säilymistä tukisi se, että Lahelasta olisi hyvät yhteydet Tuusulan keskukseen Hyrylään. Ettei vaan menisi Lahela Focus-alueen mukana.

Reino MyllymäkiRe: Kuka tarvitsee Lahelanorren?15.4.2013 22:12
Lahelanpelto II -alueen kaavoituksessa, jonka osallistumis- ja arviointisuunnitelma on nyt avoinna lausunnoille, päätetään Lahelanorren liittymäkohta Lahelantiehen, joten elämme tärkeitä aikoja. Kaavaluonnos valmistunee kesällä 2013 ja kaavaehdotus loppuvuodesta 2013.

Hyrylän yleissuunnitelma on valmistunut tammikuussa 2013 ja siinä on esitetty neljä liittymisvaihtoehtoa Lahelanorrelle.

Elämme mielenkiintoisia aikoja.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: