Teidät on laskettu!

Maanantai 14.8.2017 - Reino Myllymäki

Lähes jokavuotinen kesälomien lopetusrituaaleihini kuuluu Ruotsinkylän Koti ja Koulu ry:n järjestämään suojatiepäivystykseen osallistuminen. Koska koulut alkoivat tänä vuonna torstaina, päivystys järjestettiin perjantaina 11.8. ja maanantaina 14.8. klo 7.30-9.

Itse päivystin Lahelantien Alikyläntien risteyksessä sijaitsevan suojatien luona, niinkuin aina. Koska suojatie on hiljainen, viihdytin itseäni taas laskemalla liikennettä. Suojatiepäivystyksen päätehtävä - autoilijoiden muistuttaminen siitä, että liikenteessä on taas uusia pieniä koululaisia - tuli siitä huolimatta tehtyä.

Sekä laskennan että näppituntuman perusteella liikenne on kasvanut. Tänään klo 7:44-7:59 mitatussa aikajaksossa risteyksen läpi ajoi 672 autoa tunnissa. Maanantaina liikenne oli 20 % vilkkaampaa kuin perjantaina. Ja kymmenen vuoden perspektiivillä jäi semmoinen tuntuma, että sellaiset hiljaiset, jolloin yhtään autoa ei ole näkyvissä, ovat sekä harvinaisempia että lyhyempiä.

Vaikka semmoinen tuntuma jäi, että liikennekulttuuri on Lahelantiellä parantunut, poliisilla olisi rutkasti sakotettavaa. Joka kymmenes ajaa kännykkä korvalla ja joka kolmas ajaa Alikyläntieltä stop-merkin takaa pysähtymättä ja lopuistakin osalla hiljentäminen sillä kohtaa jää täyttämättä lain kirjaimen vaikka hengen täyttääkin. Lisäksi Lahelantietä ajavien joukossa on kaahareita, tänäänkin yksi vihreä pakettiauto ajoi yhdeksän maissa kahdeksaakymppiä paikan ohi.

Ehdottomasti positiivisin kokemus liittyy paikallisen betoniaseman autoon. Se pysähtyi perjantaina päästämään nuoren koiranulkoiluttajan suojatietä Lahelantien yli, vaikka autossa oli kuorma päällä ja ylämäki edessä. Auto lähti liikkeelle todella r a s k a a s t i !

Entä kokonaissaldo. Laskin liikenteen tunnin ja vartin ajalta sekä perjantaina että lauantaina. 1 161 henkilöautoa, moottoripyörää ja mopoautoa, 61 raskaaseen liikenteeseen kuuluvaa ja 18 mopoa, yhteensä 1 240. 15 suojatietä käyttävää lasta ja 8 aikuista, yhteensä vain 23.

Teidät on laskettu!

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: liikenne, suojatie, vapaaehtoistyö, koululainen

Vaara hyvää tarkoittaen

Tiistai 11.10.2016 - Reino Myllymäki

Prince of Persia -tietokonepelissä on semmoinen giljotiiniportti, jossa sahalaitaiset terät ylhäältä ja alhaalta lyövät tasaiseen tahtiin yhteen. Pelaajan on osattava mennä portista läpi sellaisessa rytmissä, että pelihahmo ei jää terien väliin, sillä silloin se kuolee.

Tietokonepelissä pelihahmolla on kuitenkin monta elämää. Oikeassa elämässä ihmisellä on vain tämä yksi. Esimerkiksi eilen Vihdissä erään koululaisen koulumatkasta tuli viimeinen, kun kuorma-auto töytäisi hänet kuoliaaksi.

Itselle eräs tapahtuma palautui tänään mieleen. Tuo tapahtuma tapahtui vuosia sitten, ennenkuin ELY-keskus rakensi yllättäen liikennevalot Klemetskogin koulun eteen. Silloin paikalla oli vain suojatie, jonka Kleivintien puoleisessa päässä odotti kaksi lasta tien ylitystä.

Pysähdyin suojatien eteen. Valitettavasti vain tutkimusaseman suunnasta tullut auto ei pysähtynyt. Painoin tyytyn pohjaan. Lapset säikähtivät mutta henki säilyi.

Asia palasi tänään mieleen, kun edessä oleva auto pysähtyi Bergan kaarteessa Tapionpöydänkujan kohdalla antamaan tietä koululaiselle. Toisesta suunnasta tuli rekka. Onneksi koululaisen seurassa oleva aikuinen viittilöi pysähtyneen auton jatkamaan matkaa, minkä tämä tekikin.

Samasta ilmiöstä on raportoitu Facebookin Lahela-ryhmässä. Varsinkin koulujen alkamisen tienoilla ihmiset huomaavasti pysähtyivät suojateiden eteen päästämään koululaiset yli. Mutta heitä pysähtyi muuallekin, kuten Ali-Seppäläntien kohdalle, jolloin syntyi tämä vaarallinen giljotiini. Kun paikalla ei ole suojatietä, toisesta suunnasta tuleva ei tajua syytä, miksi toinen on pysähtynyt eikä ymmärrä, että hänen itsensäkin pitäisi pysähtyä.

Pysähdytään siis vain suojateiden eteen, sillä kaikki muu on vaarallista. Sekä pienille koululaisille että myös meille isoille kuskeille. Takaa tulija kun ei välttämättä huomaa pysähtynytt autoa ja syntyy peräänajo.

Mutta pysähdytään siis suojatien eteen, jos joku on aikeissa mennä yli. Ja niille, jotka odottavat suojatien päässä: näyttäkää aikeenne mennä yli! Poispäin tai maahan katselu ei ole merkki ylitysaikeista.

Suojateitä tarvitaan lisää. Ali-Seppäläntien kohdalle on luvassa suojatie Lahelanpelto II -asemakaavan toteutuksen yhteydessä. Maaniityntien kohdalle on suojatiesuunnitelma jo Ely-keskuksen toteutuslupaprosessissa. Daalintien suojatiestä en ole kuullut mitään.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: liikenne, tieliikenne, kevytliikenne, suojatie, koululainen

160-17-1 187

Maanantai 15.8.2016 - Reino Myllymäki

Osallistuin viime viikolla Ruotsinkylän Koti ja Koulu ry:n järjestämään suojatiepäivystykseen perinteisellä paikallani eli Lahelantien ja Alikyläntien risteyksessä eli "vanhan kaupan kulmalla".

Viime vuonna päivystykset jäivät tosin väliin polvileikkauksen takia mutta muuten olen osallistunut tähän syksyiseen rientoon joka vuosi siitä saakka, kun tietoisuuteeni tämä vapaaehtoistyön muoto on tullut. Heti, kun tiedän milloin koulut Tuusulassa alkavat, varaan kalenteristani loppuviikon aamuhetket suojatiepäivystykselle.

Aikaisemmin olen päivystänyt jotain 8.15-8:50, kun olen huomannut, että ennen klo 8.20:tä ei tuolle suojatielle koululaisia tule. Nyt päivystysaikaa oli venytetty klo 7.30-9 ihan perustelluista syistä ja niinpä yritin päästä suojatielle puoli kahdeksaksi, vaan en onnistunut. Kahden aamun yhteistulos oli kuitenkin 160 minuuttia suojatiepäivystystä.

Alikyläntien risteys ei ole kovin suosittu Lahelantien ylityskohta, vaikka suojatie sinänsä on paremmanpuoleinen keskikorokkeineen. Kun Ruotsinkylän koululle mentäessä edessä on heti jyrkkä mäki, alikyläläiset lapset menevät Lahelantien yli Hernemäentien risteyksessä, sillä sitä pidemmälle ei Lahelantietä ylittämättä pääse. Kahden aamun saldo oli 17 kouluikäistä ylittäjää, joista alle puolet lähti kipuamaan kohti Ruotsinkylän koulua ja reilut puolet kohti Mikkolan koulua tai itse asiassa todennäköisemmin kohti Hyrylän koulukeskusta.

Suojatiepäivystäjän oikeuksiin ei paljoa kuulu. Päätehtävä on patsastella huomioliivissä lähellä suojatietä ja olemassaolollaan muistuttaa autoilijoille, että koulut ovat taas alkaneet ja pieniä koululaisia on liikenteessä. No, toki tehtäviin kuuluu myös varoittaa, rohkaista, opastaa ja tarvittaessa saattaa koululaisia yli suojatien - ja lisäksi tervehtiä suojatien eteen pysähtyviä tai ylittäjien takia vauhtiaan hiljentäviä autoilijoita. No, suojatiepäivystäjä sai spontaaneja tervehdyksiä autoilijoilta tänä vuonna aika paljon ja niihinkin tuli vastattua.

Aika kuluu rattoisammin, jos on jotain tekemistä. Minä kulutan aikaani laskemalla autoja ja kaksipyöräisiä Lahelantien käyttäjiä. Jaon jakson max. 15 minuutin jaksoihin ja lähetin tulokset kännykän sähköpostilla itselleni 15 minuutin välein. Tuon 160 minuutin aikana pisteeni ohitse kulki 1 187 moottoriajoneuvoa. 7,4 ajoneuvoa minuutissa.

Ennen kahdeksaa on eniten liikennettä, perjantaina klo 7.35-7.50 pisteeni ohi ajoi 157 ajoneuvoa eli liikennetiheys oli peräti 628 ajoneuvoa tunnissa. Autoja tulee 5-15 auton letkoissa eikä tyhjiä hetkiä juuri ole. Kahdeksan ja erityisesti puoli yhdeksän jälkeen liikenne rauhoittuu. Esimerkiksi torstaina klo 8.30-9.00 autoja tuli 161 eli liikennetiheys oli 322 ajoneuvoa tunnissa. Letkoja tulee edelleen mutta väliin tulee hetkiä, jolloin näköetäisyydellä mihinkään suuntaan ei ollut ainuttakaan ajoneuvoa. Tästä tuli mieleen, että kokemus tien ruuhkaisuudesta näihin aikoihin perustuu suurelta osin sattumaan; jos kohdalle sattuu viiden auton letka, johon menet kuudenneksi, koet tien ruuhkaiseksi ja jos tyhjä tie, koet ei-ruuhkaiseksi.

1 187 ajoneuvosta raskaita ajoneuvoja oli 73 (6 %) sekä mopoja ja mopoautoja 35 (3 %). Raskaista ajoneuvoista osa oli linja-autoja ja osa kuorma-autoista tuli tarkastelujakson aikana tallennettua kahdesti, mennen tullen. Eli kävivät viemässä tai noutamassa jotakin jostakin.

1 187 autosta ainakin 1100 tuntui hiljentävän vauhtia huomioliivini nähtyään. Vaikka siis suojatiepäivystäjällä ei ole mitään erityisoikeuksia, valtaa hänellä näyttää olevan... Kuitenkin on kuljettajia - sekä henkilöautojen että raskaan liikenteen - joiden kaasujalan asentoon ei näytä mikään vaikuttavan. Samoin Alikyläntien STOP-merkin takaa ajetaan pysähtymättä Lahelantielle. Lisäksi erään asfalttifirman lava-auto jätti tylysti pysähtymättä suojatien eteen, vaikka itse olin siirtynyt suojatien kohdalle ja vieressäni oli lapsi valmiina astumaan suojatielle. Hyi!

Urakka on tältä vuodelta ohi. Miellyttävä kuva jäi tällä kertaa päivystyksestä, vaikka aikaa kulutin enemmän kuin tavallisesti. Osasyy on varmaan sää - kumpanakaan päivänä ei satanut ja perjantaina oli jopa aurinkoista - mutta vielä suurempi syy taitaa olla kymmenien ohiajajien tervehdykset ja peukutukset!

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: liikenne, turvallisuus, suojatiepäivystys, koulumatka

Ajatuksia Lahelantien liikenneturvallisuustutkimuksesta

Sunnuntai 7.9.2014 - Reino Myllymäki

Pari viikkoa sitten julkistettu ja viime viikolla Keski-Uusimaa-lehdessäkin palstatilaa saanut Lahelantien alkupäätä (Nahkelantiestä Ristikiventiehen) koskeva liikenneturvallisuuskysely sai tekijänsä eli allekirjoittaneen kirjoittamaan muutaman rivin.

Miksi tutkimus tehtiin?

Kyselyn sai liikkeelle verkkosivustolla www.lahelantie40.com esitetyt vaatimukset tuon tienpätkän liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Erikoishuomiotahan tuolla sivustolla on saanut se, että tienpätkän 40 km/h nopeusrajoitusta ei noudateta, varsinkaan raskas liikenne ei sitä noudata.

Em. sivustolta ohjataan allekirjoittamaan addressia, jossa vaaditaan juuri samoja liikenneturvallisuustoimenpiteitä, joita kyselyssä sitten asetin ehdolle. Silloin addressin oli allekirjoittanut 162 henkilöä.

Addressin allekirjoittaminen on kuitenkin varsin yksinkertainen toimenpide, joka onnistuu seurauksia pohtimattakin. Halusin saada selville mitä sellaisetkin ihmiset, jotka eivät tuota addressia allekirjoita, ovat mieltä tienpätkän turvallisuudesta. Siinä onnistuttiin.

Lukevatko ihmiset kysymyksiä?

Tuloksia tulkitessa tuli mieleen, että moni ilmeisesti vastasi kyselyyn nopeasti tai huolimattomasti. Minun on vaikea nimittäin uskoa, että kevytväylän saaminen valmiiksi päästä päähän molemmille puolille ajorataa ja kaikkien suojateiden muuttamisella keskikorokkeelliseksi ei olisi mitään vaikutusta tarvittaviin lisätoimenpiteisiin; tätähän mieltä oli 47 % vastaajista. Tulkitsin nyt kuitenkin, kun parempaakaan tietoa ei ollut, että ihmiset ihan oikeasti olivat sitä mieltä, että kunnan näköpiirissä olevat satsaukset tienpätkän turvallisuuteen ovat siinä mielessä arvottomia, että niistä riippumatta kaivataan saman verran lisää.

Puheenvuoro myös toista mieltä oleville

Sanallisista kommenteista käy ilmi, että 16 vastaajaa (17 % vastaajista) oli sitä mieltä, että ko. tienpätkän turvallisuuden eteen on tehty jo niin paljon, että kannattavampia sijoituskohteita löytyy jo muualta. Tai että tuon tienpätkän vaarallisuudesta meuhkataan liikaa. Noista 16:sta 63 % oli 04330-postinumeroalueelta ja 37 % muualta. 31-45-vuotiaita oli 25 %, 46-65-vuotiaita 50 % ja yli 66-vuotiaita 25 %. Vastaukset tulevat siltä samalta postinumeroalueelta, jolta tulevat myös kärjikkäimmät lisäturvallisuustoimenpiteiden vaatijat. Erona on se, että vastaajat ovat keskimäärin vanhempia: lisäturvallisuustoimenpiteitä vaativat ovat tyypillisesti 31-45-vuotiaita ja nykytilanteeseen tyytyväiset 46-65-vuotiaita.

Lisäturvallisuustoimenpiteitä vaativat (31-45-vuotta) ovat ikäluokkansa perusteella sellaisia perheellisiä, joiden lapset käyvät todennäköisesti koulua. Olisi rohkeaa väittää, että 46-65-vuotiaat nykytilanteeseen tyytyväiset olisivat kaikki lapsettomia vanhojapiikoja ja -poikia. Todennäköistä on, että hekin ovat perheellisiä mutta lapset jo isompia, todennäköisesti jopa aikuisia. Heillä on enemmän (elämän)kokemusta kuin nuoremmilla mutta todennäköisesti myös erilainen suhtautuminen liikenteeseen, liikenneturvallisuuteen ja yksilön omaan vastuuseen sen muodostumisessa.

Väärinymmärryksiä

Vastauksissa ja lehtijutussakin oli virhe. Lahelantie Nahkelantiestä Ristikiventien kiertoliittymään ja hieman siitäkin ohi on kunnan katu. Ely-keskuksen vastuualue (eli "valtion tie") alkaa kiertoliittymän eteläpuolelta. Raskaan liikenteen läpiajokielto olisi siis järjestettävissä, ainakin helpommin verrattuna tilanteeseen, jossa tientpätkä olisi ely-keskuksen hallinnassa.

Mitä mieltä sitten olen itse?

Henkilöautoilijana Lahelantie Nahkelantien ja Ristikiventien väliseltä osuudelta vaikuttaa turvalliselta. En ole nähnyt 17 vuoden aikana yhtään vaaratilannetta. Ristikiventien kiertoliittymästä ei tullut mielestäni mitään suurta liikenneturvallisuuden parantajaa, ajolinjat ovat liian suorat ja mahdollistavat suuret ajonopeudet. Suojatiet ovat niin lähellä kiertoliittymää, että yksikin poistumassa oleva ja suojatien eteen pysähtyvä auto tukkii kiertoliittymän. Se on huono juttu, sillä se asettaa pysähtymättä jättämispaineita autoilijalle. Mutta näistä asioista purnasin jo etukäteen.

Kevytväylän rakentaminen Lahelantien länsipuolelle on hyvä juttu mutta mielestäni myös Tienristinkujan ja Nahkelantien välinen osuus pitäisi rakentaa. Jos vielä suojateistä tehtäisiin hyvin valaistuja ja keskikorokkeellisia, jokainen jalankulkija voisi etsiä turvallisimman ja itselleen sopivimman kulkureitin.

En pidä tienpätkällä henkilöautoille mitattua keskimääräistä 47 km/h ylinopeutta kauhean korkeana, kysymys on ylinopeustasosta, johon poliisi tuskin puuttuu. Lahelantien eteläpäässä ylitykset ovat paljon rankempia (toisaalta raskaan liikenteen 51 km/h kuulostaa jo paljon pahemmalta). Tiedän kuitenkin, että nämä pienetkin ylitykset saattavat merkitä paljon: tilanteessa jossa 50 km/h ajava saa juuri ja juuri vaaratilanteen havaitessaan pysäytettyä autonsa, 60 km/h nopeudella ajava törmää kohteeseensa 40 km/h nopeudella! Panee miettimään, eikö totta?

40 km/h nopeusalueella mopot kannattaisi siirtää kevytväylältä ajoradalle, jossa niiden nopeus riittää muun liikenteen seassa pärjäämiseen. Tai ainakin pitäisi riittää. Oma havaintoni on, että esimerkiksi Alikyläntien kohdalla Lahelantien ajoradalla ajaa jo valmiiksi kolmannes tai puolet mopoilijoista.

Lisäksi suojatiet tarvitaan Ali-Seppäläntien, kyläkaupan ja Daalintien kohdalle. Näistä kyläkaupan kohta eli Maaniityntien, Knaapilantien ja Lahelantien risteys on kipein pulma.

Ja sitten se oma tekeminen: Ajetaan itse nopeusrajoitusten ja liikennesääntöjen mukaan ja näytetään muille mallia. Opetaan lapsillemme turvallista liikennekäyttäytymistä. Osallistutaan suojatiepäivystyskampanjoihin. Otetaan kuvia hurjastelevista autoista ja tehdään ilmoituksia poliisille.

Reino Myllymäki

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: lahela, lahelantie, liikenne, suojatie, ekaluokkalaiset, koululaiset, liikenneturvallisuus, kevytliikenne, raskas liikenne

Koulujen alkaminen alensi ajonopeuksia Lahelantiellä - sama jatkukoon!

Lauantai 16.8.2014 - Reino Myllymäki

Ruotsinkylän Koti ja Koulu järjesti taas suojatievahdit koulujen alkamisviikolle. Itse olen osallistunut jo vuosia tähän hyödyllisenä pitämääni kampanjaan merkkaamalla koulujen alkamispäivää seuraavat kolme aamua tähän tarkoitukseen. Niin aamusta tulee hetki - tunnin verran klo 8-9 - varattua tälle eikä mikään muu kalenterimeno syö tuota aikaa muuhun käyttöön. Suosittelen kaikille. Kahden asiakkaan kanssa sovin palaverin aloitusajaksi 9.15, mikä molemmille sopi hyvin varsinkin, kun kuulivat syyn.

Autoliikenne kulki silminnähden totuttua hitaammin. Liekö syynä ollut tieto koulujen alkamisesta vai huomioliiveihin sonnustautuneiden aikuisten aiheuttama efekti. No, toivottavasti tämä jatkuu ensi viikollakin. Kaikki eivät kuitenkaan noudattaneet nopeusrajoituksia koulujen alkamisviikollakaan ja vauhdikkaasti ajavia löytyi sekä henkilö-, paketti- että kuorma-autojen ratin ja penkin välistä.

Vaikka tänä vuonna ei otettukaan asiaksi liikenteen tai koululaisten laskemista, joitakin lukuja saatiin siitä huolimatta kokoon. Laskin liikennettä Lahelantien ja Alikyläntien risteyksestä 40 minuutin jaksolta noin klo 8.05-8.45 ja sain ajoneuvotiheydeksi 368-426 ajoneuvoa tunnissa, mistä 7 % oli raskasta ja 2,5 % mopoautoja ja ajoradalla kulkevia mopoja.

Lahelantien turvallisuuskyselyn vastauksissa on kovasti otettu kantaa mopojen siirtämiseksi kevytväylältä ajoradalle. Viime viikon havaintojen perusteella noin kolmasosa ajaa Lahelantiellä ja kaksi kolmasosaa Lahelantien suuntaisella kevytväylällä.

Sitten tein semmoisenkin havainnon, että joka aamu noin kolme autoilijaa ajoi Alikyläntieltä stop-merkin ja pysäytysviivan taakse pysähtymättä Lahelantielle. Lisäksi yksi mopoilija teki luovan mutta vaarallisen ryhmittymisen Alikyläntien vasempaan reunaan. En osaa arvioida, onko stop-merkki tuossa tarpeellinen vai ei, mutta lain mukaan jokaisen pitää pysähtyä pysätysviivan taakse. 

Lahelantien ja Maaniityntien/Knaapilantien risteyksestä eli "kaupankulmalta" kuului kummia: yhdeksän yläkouluikäistä ylitti tien ja lähti Vaunukankaan suuntaan eli kohti koulukeskusta. Tuossa Maaniityntien kohdallahan ei ole suojatietä lainkaan, joten ylitys on lähtökohtaisesti vaarallinen. Lisäksi Maaniityntieltä on tieyhteys Alikyläntietä pitkin "vanhan kaupan kulmalle", josta on turvallinen (keskikorokkeellinen ja hyvin valaistu) suojatie yli Lahelantien. Ylityspaikan vaihto ei kasvata yhtään koulumatkaa, joten vanhempien kannattaisi keskustella vakavasti yläasteikäisten lastensa kanssa koulumatkan reitistä, mikäli tunnistaa lapsensa tästä kirjoituksesta.

Oli hienoa olla taas suojatievahtina. Suojatievahdilla ei ole mitään erityisoikeuksia mutta valtaa tuntui olevan rutkasti, ainakin mikäli maltilliset ajonopeudet ja koululaisten huomioonotto suojatiellä olivat seurausta keltaisesta huomioliivistä. Toivon, että tulevina vuosina yhä useampi aikuinen uhraisi hetken muutamana elokuisena aamuna asialle ja liittyisi suojatiepäivystäjien joukkoon.

Vaikka koulujen alkamisviikko on takana, nopeusrajoitusten noudattaminen Lahelantiellä jatkukoon! Ja tervetuloa vastaamaan Lahelantien turvallisuuskyselyyn!

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: lahela, lahelantie, liikenne, suojatie, ekaluokkalaiset, koululaiset, liikenneturvallisuus, kevytliikenne, raskas liikenne

Ratkaisisiko turvallinen suojatie Ali-Seppäläntien kohdalla Lahelanpellon koululaisten koulutien turvallisuusongelman?

Lauantai 26.10.2013 - Reino Myllymäki

Karttaharjoituksia tehdessäni tuli mieleen taas tuo Ristikiventien ja Lahelantien risteysasia sekä luonnollisesti Lahelanpellon koululaisten koulutien turvaaminen.

Mittailin matkoja Google Mapsilla Mikkolasta Lahelanpellolle ja totesin, että etäisyyttä on 2,7 km Ali-Seppäläntien siihen kohtaan, josta on ensinnä yhteys Lahelanpellolle. Näin vain pieni osa Lahelanpellosta on 3 kilometrin etäisyydellä Mikkolan kouluun. Tämä ei kuitenkaan ole varsinainen havaintoni.

Jos Ali-Seppäläntien kohdalle toteutettaisiin turvallinen ylitysmahdollisuus (liikennevalot, jotka napista vaihtuvat jalankulkijalle vihreiksi ja autoilijoille punaisisiksi + suojatie: sama ratkaisu kuin Klemetskogin koulun kohdalla), muodostuisi sekä Lahelanpellon alakoululaisille turvallinen koulutie Vaunukankaalle (reilut 2 km) että yläkoululaisille ja lukiolaisille Hyrylän koulukeskukseen (alle 4 km). Samalla ulkoilijat saisivat turvallisen ylityspaikan suositulle kävelyreitille yli Lahelantien.

Jos liikennevalot rakennettaisiin samaan tapaan kuin liikennevalot Maisalantielle Klemetskogin koulun kohdalle, saataisiin Lahelantiellä myös autoilijoiden ajonopeuksia paremmin kuriin. Maisalantiellähän valot palavat suurimman osan ajasta punaista myös autoilijoille ja vihreä ehtii vaihtua vain jos ajaa riittävän hiljaa.

Maisalantien valot maksoivat "henkilöauton verran" eli ehkäpä noin 30 000 €. Se on paljon vähemmän kuin kiertoliittymään arvioitu miljoona euroa tai alikulkuun arvioitu 2 miljoonaa euroa. Nämä säästyisivät!

Ristikiventien katusuunnitelmaan jätettyjen muistutusten vastauksissa risteyksen kiertoliittymää puolustettiin sillä, että se osoittaisi (etelästä lähestyville) autolijoille, että ollaan tulossa tiheämmin rakennetulle alueelle. Hei haloo! Nyt ollaan kaavoittamassa Lahelanpelto II:a, joten ei se taajama-alue siitä ala vaan ehkäpä jo Ruutintien tienoilta. Sinne se kiertoliittymä kuuluu sitten joskus 20 vuoden kuluttua...

lahelantien_puuttuva_suojatie_ali-seppalantien_kohdalla_2011-11-01_pieni.jpg

Ongelma ehdotuksessani on, että Lahelantie Ristikiventien eteläpuolelta etelään on ely-keskuksen hallinnoimaa aluetta. Kunnan ja ely-keskuksen yhteistyö syystä tai toisesta ei ole ollut parasta mahdollista. Olisikin vakavasti harkittava, pitäisikö kunnan ottaa vastuu Lahelantiestä suurin piirtein Ruutintielle saakka. 

1 kommentti . Avainsanat: suojatie, liikennevalot, koulutie, Lahelantie, Vaunukangas, Lahelanpelto