Vaara hyvää tarkoittaen

Tiistai 11.10.2016 - Reino Myllymäki

Prince of Persia -tietokonepelissä on semmoinen giljotiiniportti, jossa sahalaitaiset terät ylhäältä ja alhaalta lyövät tasaiseen tahtiin yhteen. Pelaajan on osattava mennä portista läpi sellaisessa rytmissä, että pelihahmo ei jää terien väliin, sillä silloin se kuolee.

Tietokonepelissä pelihahmolla on kuitenkin monta elämää. Oikeassa elämässä ihmisellä on vain tämä yksi. Esimerkiksi eilen Vihdissä erään koululaisen koulumatkasta tuli viimeinen, kun kuorma-auto töytäisi hänet kuoliaaksi.

Itselle eräs tapahtuma palautui tänään mieleen. Tuo tapahtuma tapahtui vuosia sitten, ennenkuin ELY-keskus rakensi yllättäen liikennevalot Klemetskogin koulun eteen. Silloin paikalla oli vain suojatie, jonka Kleivintien puoleisessa päässä odotti kaksi lasta tien ylitystä.

Pysähdyin suojatien eteen. Valitettavasti vain tutkimusaseman suunnasta tullut auto ei pysähtynyt. Painoin tyytyn pohjaan. Lapset säikähtivät mutta henki säilyi.

Asia palasi tänään mieleen, kun edessä oleva auto pysähtyi Bergan kaarteessa Tapionpöydänkujan kohdalla antamaan tietä koululaiselle. Toisesta suunnasta tuli rekka. Onneksi koululaisen seurassa oleva aikuinen viittilöi pysähtyneen auton jatkamaan matkaa, minkä tämä tekikin.

Samasta ilmiöstä on raportoitu Facebookin Lahela-ryhmässä. Varsinkin koulujen alkamisen tienoilla ihmiset huomaavasti pysähtyivät suojateiden eteen päästämään koululaiset yli. Mutta heitä pysähtyi muuallekin, kuten Ali-Seppäläntien kohdalle, jolloin syntyi tämä vaarallinen giljotiini. Kun paikalla ei ole suojatietä, toisesta suunnasta tuleva ei tajua syytä, miksi toinen on pysähtynyt eikä ymmärrä, että hänen itsensäkin pitäisi pysähtyä.

Pysähdytään siis vain suojateiden eteen, sillä kaikki muu on vaarallista. Sekä pienille koululaisille että myös meille isoille kuskeille. Takaa tulija kun ei välttämättä huomaa pysähtynytt autoa ja syntyy peräänajo.

Mutta pysähdytään siis suojatien eteen, jos joku on aikeissa mennä yli. Ja niille, jotka odottavat suojatien päässä: näyttäkää aikeenne mennä yli! Poispäin tai maahan katselu ei ole merkki ylitysaikeista.

Suojateitä tarvitaan lisää. Ali-Seppäläntien kohdalle on luvassa suojatie Lahelanpelto II -asemakaavan toteutuksen yhteydessä. Maaniityntien kohdalle on suojatiesuunnitelma jo Ely-keskuksen toteutuslupaprosessissa. Daalintien suojatiestä en ole kuullut mitään.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: liikenne, tieliikenne, kevytliikenne, suojatie, koululainen

Ajatuksia Lahelantien liikenneturvallisuustutkimuksesta

Sunnuntai 7.9.2014 - Reino Myllymäki

Pari viikkoa sitten julkistettu ja viime viikolla Keski-Uusimaa-lehdessäkin palstatilaa saanut Lahelantien alkupäätä (Nahkelantiestä Ristikiventiehen) koskeva liikenneturvallisuuskysely sai tekijänsä eli allekirjoittaneen kirjoittamaan muutaman rivin.

Miksi tutkimus tehtiin?

Kyselyn sai liikkeelle verkkosivustolla www.lahelantie40.com esitetyt vaatimukset tuon tienpätkän liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Erikoishuomiotahan tuolla sivustolla on saanut se, että tienpätkän 40 km/h nopeusrajoitusta ei noudateta, varsinkaan raskas liikenne ei sitä noudata.

Em. sivustolta ohjataan allekirjoittamaan addressia, jossa vaaditaan juuri samoja liikenneturvallisuustoimenpiteitä, joita kyselyssä sitten asetin ehdolle. Silloin addressin oli allekirjoittanut 162 henkilöä.

Addressin allekirjoittaminen on kuitenkin varsin yksinkertainen toimenpide, joka onnistuu seurauksia pohtimattakin. Halusin saada selville mitä sellaisetkin ihmiset, jotka eivät tuota addressia allekirjoita, ovat mieltä tienpätkän turvallisuudesta. Siinä onnistuttiin.

Lukevatko ihmiset kysymyksiä?

Tuloksia tulkitessa tuli mieleen, että moni ilmeisesti vastasi kyselyyn nopeasti tai huolimattomasti. Minun on vaikea nimittäin uskoa, että kevytväylän saaminen valmiiksi päästä päähän molemmille puolille ajorataa ja kaikkien suojateiden muuttamisella keskikorokkeelliseksi ei olisi mitään vaikutusta tarvittaviin lisätoimenpiteisiin; tätähän mieltä oli 47 % vastaajista. Tulkitsin nyt kuitenkin, kun parempaakaan tietoa ei ollut, että ihmiset ihan oikeasti olivat sitä mieltä, että kunnan näköpiirissä olevat satsaukset tienpätkän turvallisuuteen ovat siinä mielessä arvottomia, että niistä riippumatta kaivataan saman verran lisää.

Puheenvuoro myös toista mieltä oleville

Sanallisista kommenteista käy ilmi, että 16 vastaajaa (17 % vastaajista) oli sitä mieltä, että ko. tienpätkän turvallisuuden eteen on tehty jo niin paljon, että kannattavampia sijoituskohteita löytyy jo muualta. Tai että tuon tienpätkän vaarallisuudesta meuhkataan liikaa. Noista 16:sta 63 % oli 04330-postinumeroalueelta ja 37 % muualta. 31-45-vuotiaita oli 25 %, 46-65-vuotiaita 50 % ja yli 66-vuotiaita 25 %. Vastaukset tulevat siltä samalta postinumeroalueelta, jolta tulevat myös kärjikkäimmät lisäturvallisuustoimenpiteiden vaatijat. Erona on se, että vastaajat ovat keskimäärin vanhempia: lisäturvallisuustoimenpiteitä vaativat ovat tyypillisesti 31-45-vuotiaita ja nykytilanteeseen tyytyväiset 46-65-vuotiaita.

Lisäturvallisuustoimenpiteitä vaativat (31-45-vuotta) ovat ikäluokkansa perusteella sellaisia perheellisiä, joiden lapset käyvät todennäköisesti koulua. Olisi rohkeaa väittää, että 46-65-vuotiaat nykytilanteeseen tyytyväiset olisivat kaikki lapsettomia vanhojapiikoja ja -poikia. Todennäköistä on, että hekin ovat perheellisiä mutta lapset jo isompia, todennäköisesti jopa aikuisia. Heillä on enemmän (elämän)kokemusta kuin nuoremmilla mutta todennäköisesti myös erilainen suhtautuminen liikenteeseen, liikenneturvallisuuteen ja yksilön omaan vastuuseen sen muodostumisessa.

Väärinymmärryksiä

Vastauksissa ja lehtijutussakin oli virhe. Lahelantie Nahkelantiestä Ristikiventien kiertoliittymään ja hieman siitäkin ohi on kunnan katu. Ely-keskuksen vastuualue (eli "valtion tie") alkaa kiertoliittymän eteläpuolelta. Raskaan liikenteen läpiajokielto olisi siis järjestettävissä, ainakin helpommin verrattuna tilanteeseen, jossa tientpätkä olisi ely-keskuksen hallinnassa.

Mitä mieltä sitten olen itse?

Henkilöautoilijana Lahelantie Nahkelantien ja Ristikiventien väliseltä osuudelta vaikuttaa turvalliselta. En ole nähnyt 17 vuoden aikana yhtään vaaratilannetta. Ristikiventien kiertoliittymästä ei tullut mielestäni mitään suurta liikenneturvallisuuden parantajaa, ajolinjat ovat liian suorat ja mahdollistavat suuret ajonopeudet. Suojatiet ovat niin lähellä kiertoliittymää, että yksikin poistumassa oleva ja suojatien eteen pysähtyvä auto tukkii kiertoliittymän. Se on huono juttu, sillä se asettaa pysähtymättä jättämispaineita autoilijalle. Mutta näistä asioista purnasin jo etukäteen.

Kevytväylän rakentaminen Lahelantien länsipuolelle on hyvä juttu mutta mielestäni myös Tienristinkujan ja Nahkelantien välinen osuus pitäisi rakentaa. Jos vielä suojateistä tehtäisiin hyvin valaistuja ja keskikorokkeellisia, jokainen jalankulkija voisi etsiä turvallisimman ja itselleen sopivimman kulkureitin.

En pidä tienpätkällä henkilöautoille mitattua keskimääräistä 47 km/h ylinopeutta kauhean korkeana, kysymys on ylinopeustasosta, johon poliisi tuskin puuttuu. Lahelantien eteläpäässä ylitykset ovat paljon rankempia (toisaalta raskaan liikenteen 51 km/h kuulostaa jo paljon pahemmalta). Tiedän kuitenkin, että nämä pienetkin ylitykset saattavat merkitä paljon: tilanteessa jossa 50 km/h ajava saa juuri ja juuri vaaratilanteen havaitessaan pysäytettyä autonsa, 60 km/h nopeudella ajava törmää kohteeseensa 40 km/h nopeudella! Panee miettimään, eikö totta?

40 km/h nopeusalueella mopot kannattaisi siirtää kevytväylältä ajoradalle, jossa niiden nopeus riittää muun liikenteen seassa pärjäämiseen. Tai ainakin pitäisi riittää. Oma havaintoni on, että esimerkiksi Alikyläntien kohdalla Lahelantien ajoradalla ajaa jo valmiiksi kolmannes tai puolet mopoilijoista.

Lisäksi suojatiet tarvitaan Ali-Seppäläntien, kyläkaupan ja Daalintien kohdalle. Näistä kyläkaupan kohta eli Maaniityntien, Knaapilantien ja Lahelantien risteys on kipein pulma.

Ja sitten se oma tekeminen: Ajetaan itse nopeusrajoitusten ja liikennesääntöjen mukaan ja näytetään muille mallia. Opetaan lapsillemme turvallista liikennekäyttäytymistä. Osallistutaan suojatiepäivystyskampanjoihin. Otetaan kuvia hurjastelevista autoista ja tehdään ilmoituksia poliisille.

Reino Myllymäki

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: lahela, lahelantie, liikenne, suojatie, ekaluokkalaiset, koululaiset, liikenneturvallisuus, kevytliikenne, raskas liikenne

Koulujen alkaminen alensi ajonopeuksia Lahelantiellä - sama jatkukoon!

Lauantai 16.8.2014 - Reino Myllymäki

Ruotsinkylän Koti ja Koulu järjesti taas suojatievahdit koulujen alkamisviikolle. Itse olen osallistunut jo vuosia tähän hyödyllisenä pitämääni kampanjaan merkkaamalla koulujen alkamispäivää seuraavat kolme aamua tähän tarkoitukseen. Niin aamusta tulee hetki - tunnin verran klo 8-9 - varattua tälle eikä mikään muu kalenterimeno syö tuota aikaa muuhun käyttöön. Suosittelen kaikille. Kahden asiakkaan kanssa sovin palaverin aloitusajaksi 9.15, mikä molemmille sopi hyvin varsinkin, kun kuulivat syyn.

Autoliikenne kulki silminnähden totuttua hitaammin. Liekö syynä ollut tieto koulujen alkamisesta vai huomioliiveihin sonnustautuneiden aikuisten aiheuttama efekti. No, toivottavasti tämä jatkuu ensi viikollakin. Kaikki eivät kuitenkaan noudattaneet nopeusrajoituksia koulujen alkamisviikollakaan ja vauhdikkaasti ajavia löytyi sekä henkilö-, paketti- että kuorma-autojen ratin ja penkin välistä.

Vaikka tänä vuonna ei otettukaan asiaksi liikenteen tai koululaisten laskemista, joitakin lukuja saatiin siitä huolimatta kokoon. Laskin liikennettä Lahelantien ja Alikyläntien risteyksestä 40 minuutin jaksolta noin klo 8.05-8.45 ja sain ajoneuvotiheydeksi 368-426 ajoneuvoa tunnissa, mistä 7 % oli raskasta ja 2,5 % mopoautoja ja ajoradalla kulkevia mopoja.

Lahelantien turvallisuuskyselyn vastauksissa on kovasti otettu kantaa mopojen siirtämiseksi kevytväylältä ajoradalle. Viime viikon havaintojen perusteella noin kolmasosa ajaa Lahelantiellä ja kaksi kolmasosaa Lahelantien suuntaisella kevytväylällä.

Sitten tein semmoisenkin havainnon, että joka aamu noin kolme autoilijaa ajoi Alikyläntieltä stop-merkin ja pysäytysviivan taakse pysähtymättä Lahelantielle. Lisäksi yksi mopoilija teki luovan mutta vaarallisen ryhmittymisen Alikyläntien vasempaan reunaan. En osaa arvioida, onko stop-merkki tuossa tarpeellinen vai ei, mutta lain mukaan jokaisen pitää pysähtyä pysätysviivan taakse. 

Lahelantien ja Maaniityntien/Knaapilantien risteyksestä eli "kaupankulmalta" kuului kummia: yhdeksän yläkouluikäistä ylitti tien ja lähti Vaunukankaan suuntaan eli kohti koulukeskusta. Tuossa Maaniityntien kohdallahan ei ole suojatietä lainkaan, joten ylitys on lähtökohtaisesti vaarallinen. Lisäksi Maaniityntieltä on tieyhteys Alikyläntietä pitkin "vanhan kaupan kulmalle", josta on turvallinen (keskikorokkeellinen ja hyvin valaistu) suojatie yli Lahelantien. Ylityspaikan vaihto ei kasvata yhtään koulumatkaa, joten vanhempien kannattaisi keskustella vakavasti yläasteikäisten lastensa kanssa koulumatkan reitistä, mikäli tunnistaa lapsensa tästä kirjoituksesta.

Oli hienoa olla taas suojatievahtina. Suojatievahdilla ei ole mitään erityisoikeuksia mutta valtaa tuntui olevan rutkasti, ainakin mikäli maltilliset ajonopeudet ja koululaisten huomioonotto suojatiellä olivat seurausta keltaisesta huomioliivistä. Toivon, että tulevina vuosina yhä useampi aikuinen uhraisi hetken muutamana elokuisena aamuna asialle ja liittyisi suojatiepäivystäjien joukkoon.

Vaikka koulujen alkamisviikko on takana, nopeusrajoitusten noudattaminen Lahelantiellä jatkukoon! Ja tervetuloa vastaamaan Lahelantien turvallisuuskyselyyn!

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: lahela, lahelantie, liikenne, suojatie, ekaluokkalaiset, koululaiset, liikenneturvallisuus, kevytliikenne, raskas liikenne