Lentoparkki Ruotsinkylään?

Share |

Tiistai 24.5.2016 - Reino Myllymäki


Moni on huomannut kai Maisalantietä ajaessaan, että Bergan kaarteesta on kadonnut kellertävä talo. Sen tilalle on tullut tiehen uusi liittymä.

bergan_kaarre_2010_pieni.jpg

Itselleni ei ollut yllätys, että talo katosi. Se oli jo aika huonokuntoinen. Etelästäpäin tultaessa talon jälkeen oli ja on tieliittymä. Minulle ei avautunut, miksi puretun talonkin kohdalle on rakennettu tieliittymä.

Nyt näin suunnitelmia, joiden mukaan alueelle aiotaan rakentaa lentoparkki. Siihen on tarkoitus käyttää kaksi tilaa yhteispinta-alaltaan 2,789 hehtaaria eli 27 890 neliömetriä. Kauhean suuresta lentoparkista ei siis ole kyse, varsinkin kun moottoritien reunaan on suunnitelmissa jätetty 25 metrin säilytettävä metsäkaista.

Jäin pohtimaan sitä, että kuka tätä lentoparkkia tarvitsee? Riihikallioon Kodin-Terran luo on noussut lentoparkki, joten jonkinlaista kysyntää näköjään on. Useimmat lentoparkithan ovat lentokentän luoteis- ja länsipuolella; kai niitä muuallakin tarvitaan.

Sitten jäin pohtimaan, että kuinka kiinnostava tuo lentoparkki toteutuessaan olisi lentomatkustajan näkökulmasta. Potentiaaliset asiakkaathan tulisivat Hyrylän, Järvenpään ja Keravan suunnasta Tuusulanväylää pitkin. Ensin ajo ohi Kulomäentien risteykseen, kiepautus 270 astetta Kulomäentielle nokka kohti Korsoa, sitten 90 asteen käännös Vanhalle Tuusulantielle nokka kohti pohjoista ja vielä kiepautus 90 astetta Tuusulanväylän ali Maisalantietä pitkin Bergan kaarteeseen. Olisiko jotain 4,5 kilometriä siitä kohdasta, kun ohitin lentoparkiksi suunnitellun alueen Tuusulanväylällä? Ajaisinko saman tien lentokentälle, jos olisin sinne menossa? Ei tunnu kovin otolliselta paikalta lentoparkille.

Myöskään Etelä-Tuusulan asukkaat eivät riittäne lentoparkin asiakkaiksi.

Mikä siis on maanomistajan motivaatio? Totta kai sitä periaatteessa omalla maallaan saa tehdä mitä tahansa, kunhan se on kaavan ja lakien mukaista toimintaa.

Lentoparkki on suunniteltu kumpuilevalle alueelle. Tietenkin alue pitää raivata, kuoria pintamaat pois ja louhia alue suoraksi. Suunnitelmien mukaan lentoparkin rakentamisen myötä alueelta poiskuljetettaisiin maata 27 900 kuutiometriä. Siis keskimäärin metrin verran joka kohdasta. Suunnitelmat ovat vielä karkeat, toteutuvat louhintatasot saattavat poiketa +/- 0,5 metriä suunnitelluista.

27 900 kuutiometriä on paljon. Jotain 2 000 rekkakuormaa. Hakija on maanrakennusliike.

Avainsanat: Ruotsinkylä, Berga, lentoparkki, maankäyttö, osayleiskaava


Kommentit

6.6.2016 11:15  Toni Heikkinen

J.Karell on sopinut huonokuntoisen talon purkamisesta kiinteistön edellisen asukkaan kanssa. Vastineeksi J.Karell on saanut sopimuksen rasitetien perustamiseksi vanhan talon paikalle. Nyt Karell hakee ELY keskukselta lupaa siirtää liittymä rasitetien kohdalle. Kun ajatellaan suunnitelmia rakentaa lentoparkki Bergan alueelle niin uuden liittymän merkitys rakennuslupaa haettaessa on suuri. Vanhan rasitetien leveys on vain 6m ja uusi tie mahdollistaa 10m leveydellä kaksisuuntaisen liikenteen, erittäin raskaan kaluston kulun tontille ja huomattavasti suuremman liikenne tiheyden. Luonnollisesti rakennuslupaa hankkeelleen J. Karell oy ei hae ennen kuin liittymälupa on lain voimainen.
Motivaatio hankkeelle ei ole pääsääntöisesti lentoparkki, vaan alue on jaettu neljään erilaiseen toiminnalliseen sektoriin mm. raskaankaluston säilyttäminen, kolariautojen parkkialue ja varastointi.
Maaston muokkaaminen ei J.Karell Oy:lle ole mikään este tai haaste, koska maanmuokkaaminen voidaan tehdä omalla kalustolla ja omakustannushintaan. Jo sinänsä murskaaminen on tuottavaa liiketoimintaa.
J.Karell Oy:n toimintaa kuvastaa häikäilemättömyys ja piittaamattomuus muita Ruotsinkylän asukkaita kohtaan. Ammattimainen suunnitelmallisuus tehdä asioita oikeassa järjestyksessä, jolloin viranomaiset eivät näe kokonaisuutta. Tästä kertoo hyvin jo kaksi vuotta sitten aloitetut laittomat metsäntutkimuslaitoksen alueella tehdyt kallion murskaukset ja puunkaadot rasitetien parantamiseksi.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini